Bastiaan en Karen huttentocht Oostenrijk - daarna met zijn allen kamperen

Poging 2 om in Oostenrijk te komen: hele dag in de trein, chaos op het spoor

Om 6u op, factuur van het hotel ophalen voor de refund (dezelfde man van vanacht zit er nog) en dan een paar minuten lopen naar het station. Om 6u43 vertrekt de ICE naar Keulen. Op het perron wat bekende gezichten van gisteravond en ook een nog bekender gezicht: Lucas, een vriend van Trenke, die ik ken van een paar gezamenlijke spelletjesavonden. Hij gaat met zijn dochter naar Wenen en zat in dezelfde nachttrein...

De eerste twee treinen vandaag (van de 5 die we hebben gepland), gaan redelijk op tijd. Maar de derde (vanaf Köln hbf) is vertraagd en we komen veel te laat aan in Mannheim. Dat betekent dat we later op de dag de gereserveerde trein van München naar Innsbruck niet zullen halen. Is op zich niet erg, er gaan meer treinen. Enkele lokale die je niet hoeft te reserveren, maar waar je wel een paar keer moet overstappen. En dat is een risico, het lijkt erop dat er erg veel treinen vertraagd zijn vandaag. Misschien de hitte? In Frankrijk is het > 40 graden. Er is ook een rechtstreekse trein die je wel moet reserveren en ik weet inmiddels dat ik via de website van OEBB voor €6 een trein kan reserveren zonder een ticket te kopen. Dus dat doen we.

In de ICE trein van Mannheim naar München hebben we geen gereserveerde plaatsen, maar er is genoeg ruimte, dus dat gaat voorspoedig. In München hebben we 40 minuten de tijd, lopen een klein stukje de stad in voor avondeten: dürüm kebab en falafel. Lekker.

De rust is helaas van korte duur. Terwijl we teruglopen naar het station geeft de DB app een melding: de gereserveerde trein is gecancelled! Reden is iets mbt een 'unauthorised person'. Er is een alternatief via Kufstein. Iets later zie ik in de DB app dat die handig blijkt aan te sluiten op de gereserveerde trein (die dus blijkbaar wel rijdt, maar niet vanaf München hbf). Doen we. Om 18u41 van spoor 10. Maar alles wat er komt en gaat, geen trein. Er wordt iets omgeroepen en er gaan wat mensen lopen. Geen idee wat de bedoeling is. Ernaast, op spoor 9 komt net een trein, een lokale (RE5), die via Rosenheim gaat. Dat is de plaats waar we volgens de app in de gereserveerde trein zouden kunnen stappen. We wagen de gok. Zijn niet de enigen die vertwijfeld rondkijken. Ook een NLse jongen die gister ook in de Nightjet zat. Hij waagt de gok ook. Gelukkig allemaal terecht, in Rosenheim komt inderdaad de (vertraagde) Railjet van OEBB die naar Innsbruck gaat. De airco is er kapot en het is behoorlijk warm, maar dat houden we wel een uurtje uit.

Om 19u45 zijn we er! 14 uur na vertrek uit Utrecht. Toch best bijzonder dat je in zo'n relatief korte tijd tussen de Alpen kunt staan! Ookal was het een lange en wat chaotisch reis met veel onzekerheden, ik denk dat ik het toch verkies boven een reis met de auto (met files en, als je zelf rijdt, geen optie om te slapen of andere dingen te doen).

Nu nog het laatste stukje naar de eindbestemming. Om 20u05 vertrekt bus 590b naar het Stubaital. We hebben vouchers om deze gratis te kunnen gebruiken. En dan zijn we rond 21u in Pension Tina in Neder. Fijn!

We krijgen wat informatie, een wandelkaart en de Stubai kaart waarmee we gratis in de bus en kabelbanen mogen. Op de kamer staat een groot dubbel bed en er is een ruime badkamer en groot balkon met uitzicht op het dal. Prima!

Douchen, even wat spullen organiseren, nog wat bezig met telefoon en dan eindelijk naar bed, zullen vast goed slapen!